Fantast

Fantast

De Fantast heeft een onuitputtelijke fantasie. Het is een kunstenaar die werelden kan verzinnen die nog niet bestaan. In deze kunstwerken is niets wat het lijkt. Alles is anders dan je zou denken. Is verbeelding jouw superkracht? Ben jij een type dat ruimtes bouwt vol met gedachten en dromen?


Kunstenaars in beeld


Lesmateriaal


Ga aan de slag in de klas! Hier vind je korte opdrachten als starter voor lessen(series), een beeldend proces of een excursie om actief te kijken naar kunst. Dit zijn blikopeners bestaande uit korte oefeningen waar jij uit kunt kiezen. Ervaar kunst op een andere manier, passend bij een kunstenaarstype. Zo leer je hoe divers de werking én het maken van kunst kan zijn.

Hand-outs

Download hier je lesmateriaal


Aan de slag!


Workshop Becoming A Stone door Germa Roos. Foto: Giuseppe Licari


Lekker bezig!

Germa Roos is docent CKV en Art & Design op Lyceum Schravenlant in Schiedam. Ze is hier begonnen als theaterdocent en nog steeds speelt performancekunst een belangrijke rol in haar lessen. Ze zet bijvoorbeeld haar eigen persoon actief in door gebruik te maken van het grensvlak tussen fictie en realiteit, wat regelmatig ongemakkelijkheden oproept.


Voorbeelden & tips


Voor een  lessenserie over online privacy en liefde heeft Germa de voorstelling Sell Me Your Secret van MAAS Theater en Dans, de tentoonstelling Relational Stalinism – The Musical van Michael Portnoy van Witte de With Center for Contemporay Art en het kunstwerk Prenez Soin de Vous van Sophie Calle als uitgangspunt gebruikt. In dit laatste werk vraagt Calle via een brief aan 107 verschillende vrouwen om advies over een beëindigde relatie. De verzameling reacties vormt het kunstwerk.

Net als Calle heeft Germa de laatste zin uit de brief, "Prenez Soin de Vous" (zorg goed voor jezelf), gebruikt als uitgangspunt. Germa heeft haar leerlingen een e-mail gestuurd waarin ze haar eigen liefdesleven deelde. Hoewel dit verhaal compleet verzonnen was, deed Germa het voor als de realiteit. Met een mix van een subtiel rollenspel en een tranentrekkend monoloog over de breuk met haar liefde (geïnspireerd op het werk van Michael Portnoy), nam Germa tijdens de eerstvolgende les bezit van haar klaslokaal.

Ze kroop in de rol van de kunstenaars, vervaagde haar rol als docent, en gebruikte ze een werkvorm die aansloot bij de inhoud van de les, namelijk online daten en privacy. In de les werden grenzen vervaagd tussen privé en publiek, nep en echt, kunst en het dagelijks leven. De leerlingen hebben hun advies verwerkt in een kunstwerk. De resultaten waren uiteenlopend, van een reep chocola, een omhelzing tot aan een brief. De ervaring die deze les bood, gaf de leerlingen inzicht in de manier waarop hedendaagse kunst dicht bij het dagelijks leven kan staan.

 

Schlak en stenen

Inspirerend voor Germa was haar bezoek met leerlingen aan de tentoonstelling Schlak van Giuseppe Licari in TENT. In samenwerking met Licari en een muziekdocent heeft ze de workshop Becoming a Stone gemaakt. Germa is op zoek gegaan naar de manier waarop ze muziek en beeldende kunst kon laten samengaan. De leerlingen hebben zichzelf tijdens deze workshop getransformeerd tot stenen door zich te schminken en hebben daarbij een soundlandscape gemaakt.

Voorbeelden en tips

Betrek de leerlingen! Door het in haar lessenserie eerst over privacy en telefoongebruik van leerlingen te hebben, sloeg Germa een brug naar het kunstwerk van Calle. Ze vroeg een leerling of ze zijn telefoon mocht lenen en betrok de leerlingen op deze manier bij het onderwerp.

Kruip in de huid van de kunstenaar! Germa heeft de werkwijze van Calle toegeëigend en ingezet in haar lessenserie. Door de leerlingen vanuit deze methode te laten werken, komen er verrassende resultaten en heldere inzichten uit.

Stel je kwetsbaar op! Deel je eigen belevingswereld met je leerlingen, net als kunstenaars dat doen. Wees niet bang om je docentenrol te laten vervagen. Je opent daarmee een nieuwe wereld voor jezelf als docent voor de klas, maar ook voor de leerlingen.

Ga op pad! Kies een kunstbezoek over actuele onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen, of juist hiermee in contrast staan. Gebruik dit thema als startpunt voor lessen over hedendaagse kunst. Geïnspireerd door een bezoek aan de tentoonstelling Schlak in TENT, is Germa op zoek gegaan naar de manier waarop ze muziek en beeldende kunst kon integreren, wat uiteindelijk leidde tot een interdisciplinaire workshop.

Werk met andere kunstdisciplines samen! Zo kan je het kader van jezelf en de leerling verbreden. Bekijk hoe een onderwerp of thema wordt aangekaart in verschillende kunstvormen. Zo kan bijvoorbeeld een theaterstuk op een andere manier een thema bespreekbaar maken dan een videowerk.


In de CKV-projecten worden de grenzen vervaagd tussen privé en publiek, nep en echt, kunst en het dagelijks leven