Pionier

Pionier

De Pionier verkent onbekende terreinen van de materialen waarmee hij werkt. Deze materialen kunstenaar onderzoekt en experimenteert met de nieuwste technieken en materialen totdat er verrassende vormen ontstaan. Steek jij graag je handen uit je mouwen en gebruik jij graag de nieuwste gadgets? Heb je geen voorbedacht plan, maar laat je je leiden door het materiaal? Dan ben jij misschien wel een Pionier.


Kunstenaars in beeld

Video: Koala Koncepts


Lesmateriaal


Ga aan de slag in de klas! Hier vind je korte opdrachten als starter voor lessen(series), een beeldend proces of een excursie om actief te kijken naar kunst. Dit zijn blikopeners bestaande uit korte oefeningen waar jij uit kunt kiezen. Ervaar kunst op een andere manier, passend bij een kunstenaarstype. Zo leer je hoe divers de werking én het maken van kunst kan zijn.


Aan de slag!


Foto: Aad Hoogendoorn


Lekker bezig!

Paul Pos werkte jarenlang in het voortgezet onderwijs op verschillende niveaus. Hij gaf les aan IVBO-klassen (individueel voorbereidend beroepsonderwijs) op het Branderstad College in Schiedam en aan havo/vwo-klassen op het Maas College. Daarnaast is hij tien jaar actief geweest in architectuureducatie voor diverse Rotterdamse organisaties. Tegenwoordig is Paul docent vakdidactiek op de Willem de Kooning Academie, geeft hij onderwijskunde op Codarts en een module kunsteducatie op de Erasmus Universiteit. Paul daagt zijn studenten en zichzelf constant uit scherp te blijven en aan te sluiten op de actualiteit. Hij doet dit door het vakgebied niet als een statisch iets te zien, maar als een life long learning traject. De maatschappij is constant aan verandering onderhevig, de kunst reageert op de maatschappij, dus is het vanzelfsprekend dat je als kunstdocent ook voortdurend in ontwikkeling moet zijn.


Voorbeelden & tips


Paul ontwikkelt momenteel een nieuw programma voor de docentenopleiding van de Willem de Kooning Academie. In dit programma staat de spanningsboog van de leerling centraal. In dit programma wordt dieper ingegaan op de spanningsboog van een leerling. Didactiek wordt in dit programma neergezet als een scenario, alsof onderwijs een serie is van Netflix. Het programma begint met een introductie over The Wizard of Oz, waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen onderwijs en de wereld van film. Net als in The Wizard of Oz ben je in het onderwijs altijd op zoek naar hetgeen je niet hebt. Inspiratie vindt Paul in het project Learning from Las Vegas waarin docenten en studenten gezamenlijk op zoek zijn gegaan naar de bijzondere architectonische kwaliteiten van een stad die ontworpen is voor de vermaaksindustrie.

 


Netflix vs. de les

Een les is ongeveer even lang als een aflevering van een serie op Netflix. We kijken vaak ademloos 45 minuten naar een aflevering van een serie, waarom is dit lastiger te realiseren in het onderwijs? Wat doet Netflix precies waardoor er een grote focus en flow ontstaat tijdens het kijken en hoe kunnen we dit vertalen naar het onderwijs? Dit is wat er onderzocht gaat worden met de studenten tijdens dit nieuwe programma. De studenten onderzoeken hun favoriete serie en ontleden verschillende onderdelen, zoals de verhaallijn, de inhoud, de rolverdeling en de doelgroep. Deze aspecten worden vertaald naar het onderwijs. Uiteindelijk zou een lessenserie zo in elkaar moeten zitten dat leerlingen niet willen stoppen met werken. Huiswerk wordt als cliffhanger ingezet.

De docent als regisseur

Welke mechanismen zitten achter de vermaakindustrie die ervoor zorgen dat mensen zo verslaafd raken aan een verhaal en een beleving? De studenten gaan op zoek naar de perfecte les en gebruiken de vermaakindustrie als uitgangspunt voor het vormen van een lessenserie. Technieken uit de filmwereld worden gebruikt om de leerling te engageren. Op deze manier worden de lessen gekoppeld aan de belevingswereld van de leerlingen. De docent wordt uitgedaagd om als regisseur lessen vorm te geven. Als docent zou je eigenlijk willen dat de leerling de les "op pauze" wilt zetten wanneer hij of zij naar het toilet moet.


Paul heeft de filmindustrie vaker gebruikt voor zijn lessen. Hij heeft ook een les gemaakt voor een mavo-klas met Star Trek als uitgangspunt. Star Trek vormt een perfect begin voor een hele leuke, maar ook gelaagde les. De film begint met een probleem dat opgelost moet worden. Paul vertelt in deze lessen aan de leerlingen dat hij een doosje met een buitenaards wezen heeft en dat de hel zal losbreken als als deze open gaat. De leerlingen moeten een wapen bedenken om het buitenaardse wezen te bestrijden. Paul had als materiaal piepschuim gegeven aan de leerlingen waar zij enthousiast mee aan de slag gingen, maar wat wel voor enorm veel rommel zorgde in het lokaal. “Lesgeven is ten alle tijden blijven leren”, aldus Paul.


Net als in The Wizard of Oz ben je in het onderwijs altijd op zoek naar hetgeen wat je niet hebt