Sampler

Sampler

De sampler gebruikt bekende beelden en mixt deze tot verrassende combinaties. Het is een nieuwsgierige kunstenaar, die alle beelden in de wereld bruikbaar vindt. Ben jij een sampler? Dan weet je hoe je grappige of interessante nieuwe betekenissen laat ontstaan. Je hebt altijd je ogen open. De hele wereld is jouw speelterrein.


Kunstenaars in beeld

Video: Koala Koncepts


Lesmateriaal


Ga aan de slag in de klas! Hier vind je korte opdrachten als starter voor lessen(series), een beeldend proces of een excursie om actief te kijken naar kunst. Dit zijn blikopeners bestaande uit korte oefeningen waar jij uit kunt kiezen. Ervaar kunst op een andere manier, passend bij een kunstenaarstype. Zo leer je hoe divers de werking én het maken van kunst kan zijn.

Hand-outs

Download hier je lesmateriaal


Aan de slag!


Foto: Aad Hoogendoorn


Lekker bezig!

Nadine van Hulst is docent CKV, Art & Design en Art History aan het Wolfert van Borselen Tweetalig in Rotterdam. In het derde jaar van de docentenopleiding aan de Willem de Kooning Academie werd zij als stagiair aangenomen op het Wolfert om er daarna nooit meer weg te gaan. Haar lessen draaien vooral om maatschappelijke thema’s. Met deze thema’s probeert zij door middel van hedendaagse kunst een vertaalslag te maken naar de belevingswereld van de leerlingen.


Voorbeelden & tips


Nadine heeft in samenwerking met haar collega Arnold Bos meegewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw lesprogramma over maatschappelijke problematiek. In een aantal lessen wordt het beroemde schilderij De tuin der lusten van Hieronymus Bosch ontleed en gebruikt Nadine de huidige maatschappelijke problematiek als uitgangspunt. In dit project wordt de leerlingen gevraagd om hun eigen paradise, earth en hell te beschrijven naar aanleiding van het werk van Bosch. Hedendaagse kunstenaars en actueel wereldnieuws vormen hierin samen de basis voor het begin van een eigen, nieuw project.

 

 

Paradise, earth en hell

De leerlingen gebruiken hun persoonlijke paradise, earth en hell voor de verdere ontwikkeling van hun project. Dit kan variëren van een helse wereld zonder WiFi tot een utopisch wereldbeeld waarin iedereen gelijk is aan elkaar. Tijdens deze lessen daagt Nadine de leerling uit om de verbinding op te zoeken tussen kunst en het gekozen maatschappelijke onderwerp. Door hun persoonlijke wereld te koppelen aan hedendaagse kunst krijgen de leerlingen een beter beeld van wat kunst inhoudt en mogelijk maakt. Hedendaagse kunstenaars zoals Banksy, Iris van Herpen, Steven Meisel, Jan Fabre of Ai Wei Wei worden gebruikt als inspiratiebron.

De leerlingen kiezen uiteindelijk één persoonlijk paradise, earth en hell en werken dit verder uit. De uitwerking kan een antwoord zijn, een vraag oproepen of een verbeelding zijn van het gekozen maatschappelijke onderwerp. Zo hebben twee leerlingen hun paradise uitgewerkt door een eigen surfboard te maken met daarop hun perfecte wereld afgebeeld. Een andere leerling heeft als reactie op massaconsumptie vormen van afval (zoals een leeg colablikje en chipszakje) nagemaakt met een 3D printer. Hij ontwierp ‘vuile objecten’ met een nieuwe techniek.

 

Van de belevingswereld naar een open blik

In de lessenserie wordt een brug geslagen tussen de belevingswereld van de leerling, maatschappelijke problematiek en hedendaagse kunst. Het belangrijkste is dat de leerling leert te reflecteren, spiegelen en fantaseren over wat de wereld voor hem/haar betekent en zou kunnen zijn. Nadine probeert in haar lessen moeilijke onderwerpen dichtbij huis te halen en daagt de leerling uit de confrontatie met zichzelf aan te gaan.

Door in de eerste klas van het voortgezet onderwijs te starten met een lesmethode waarin hedendaagse kunst en maatschappij samenkomt leren de leerling naar kunst te kijken met een open blik. Kunst is meer dan alleen het afgebeelde dat zichtbaar is. Het is een vertaling van de wereld waarin wij leven.


Hedendaagse kunstenaars en actueel wereldnieuws vormen samen de basis voor een nieuw project